Met zijn tandemtrike neemt Theo Looyschelder mensen mee de lucht in. (foto: Hannie Schrijver)
Met zijn tandemtrike neemt Theo Looyschelder mensen mee de lucht in. (foto: Hannie Schrijver) (Foto: )

Paravliegen boven de Overbetuwe

Je ziet ze de laatste jaren steeds vaker in het luchtruim boven Overbetuwe: paragliders met een motor. Dit fenomeen roept bij bewoners veel vragen op over geluid, veiligheid en natuur. Toch zal menigeen stiekem best eens willen meevliegen.

door Hannie Schrijver

Overbetuwe - "Vliegen met zo'n paramotor is voor veel mensen onwennig, omdat je open en bloot in de lucht zit. Je ervaart de omgeving heel anders dan in een vliegtuig of helikopter. Wij kunnen vliegen waar we naartoe willen, dat is het mooie van dit paravliegen." Theo Looyschelder (55) begon ooit als paraglider nadat hij in de bergen een keer een tandemsprong had gemaakt. Op een beurs zag hij een paramotor en was gelijk verkocht. "Mensen zien hun eigen omgeving vanuit de lucht op een hoogte die heel mooi is om alles te zien. Het enthousiasme van die mensen geeft mij heel veel plezier."

Op de grond wordt niet altijd met enthousiasme gereageerd op de paramotors. Bewoners hebben last van het geluid en vragen zich af of de motoren over ons heen mogen vliegen. "Tussen 150 en 300 meter mag je vliegen", legt Looyschelder uit. "Boven de stad mag je ook vliegen, maar dan 300 meter boven het hoogste punt. Over de stad vliegen in de zomer met al die warmte is zoeken naar problemen. En stel dat er iets gebeurt, dan moet je ergens kunnen landen."

Looyschelder stijgt en landt op een veldje in Groesbeek en komt vaak over de Overbetuwe. Hij is niet de enige para-vlieger die ons luchtruim kiest. In deze regio vliegen zo'n twintig para-piloten. "Ik zou nooit over Elst vliegen. Ik pak altijd een randje. Rondom liggen genoeg weilanden om overheen te vliegen. Sommige irriteren zich eraan als je boven hun hoofd vliegt. Daar zijn we ons ook van bewust. Ik zou nooit hetzelfde rondje vliegen. Het is ook wel een spagaat waar je in zit. Het kan zijn dat je overlast veroorzaakt, maar we mogen het wel." Het geluid mag op 150 meter hoogte niet meer zijn dan 60 decibel. Ook met de natuur wordt volgens Looyschelder rekening gehouden. "Als ik ganzen zie in de uiterwaarden, probeer ik ze niet te verstoren. Je moet die beesten hun gang laten gaan."

De regels voor paramotors gelden pas sinds 2015. "Op officiële vliegveldjes mogen we niet vliegen. We zijn dus afhankelijk van een grasveldje waar we mogen stijgen en landen. Voor zo'n veldje moet je wel een Verklaring van geen bezwaar (VGB) hebben. Je mag niet zomaar overal opstijgen. Ik zeg weleens gekscherend 'wij hebben dezelfde regels als een Boeing'."

In Nederland staan tussen de 600 en 800 paramotors geregistreerd. Dat niet altijd iedereen volgens het boekje vliegt, weet Looyschelder ook. "Net als met fietsen en autorijden gebeuren er weleens dingen die niet mogen, zoals te laag vliegen of zonder vergunning ergens opstijgen."

Naast wettelijke regels, heeft de paramotorclub ook gedragsregels. "Daar proberen we ons met zijn allen zoveel mogelijk aan te houden. Een kwartier over iemands huis vliegen, is ook niet wat we met elkaar hebben afgesproken."

Meer berichten