Foto: Ellen Koelewijn

Landelijk atelierweekend in Huissen

Een deur met het uiterlijk van een biljet. Je treft dit werk in het atelier van Marjolein Bos. Kunst van haar kom je tegen in Zwitserland en in Huissen. In het bergland heeft ze een atelier op 2600 meter hoogte, in Huissen gewoon op zeeniveau. Die kunst is te zien in het landelijk atelierweekeinde.

door Vincent Bos

HUISSEN – Marjolein Bos toont daar deze zaterdag kunst samen met Ineke Dimphi Claessens. Dat doen ze in de oude Aloysiusschool aan de Langekerkstraat in Huissen. Daar zijn ook andere kunstenaars gevestigd, maar die hebben zich voor dit evenement niet aangemeld.

Erg druk is het de eerste dag niet. Terwijl het affiche niet mooier kan. In heel Nederland zetten ateliers de deuren open. In Gelderland doen 62 kunstenaars mee. De provincie komt daarmee goed voor de dag. Landelijk scoren alleen Noord- en Zuid-Holland beter.

Schilderen en tekenen. Marjolein Bos (65) kan zich geen leven zonder kwast of potlood voorstellen. Ze is er beroepsmatig mee bezig. "Ik zit graag met de vingers in de verf, ben altijd met de handen bezig. Wat ik schilder is realistisch. Ik houd van oude meesters, Rembrandt vooral. Dat is mijn grote voorbeeld. Zijn techniek vind ik indrukwekkend. Ook hoe hij licht en donker gebruikt."

De kunstenares wisselt qua stijl. Ze wil zich niet vastleggen op kleurgebruik, noch in patronen. De laatste tijd schildert ze veel bergen. Met een atelier dat uitkijkt over de gletsjers is dat niet zo vreemd. Ze houd van de bergen. Dat is ontegenzeggelijk waar. "Bergen eentonig? Echt niet. Alle bergen zijn verschillend, ook in elk jaargetijde. Momenteel hangt er werk van me in het Alpinemuseum in Bern."

Hoe graag Marjolein Bos ook in Zwitserland is, nu geniet ze ervan een tijd in Nederland te zijn. Om familie en vrienden te ontmoeten en te schilderen in haar atelier in Huissen. Dat noemt ze een heerlijke werkplek.

Die werkplek staat wel op de tocht. De gemeente Lingewaard heeft andere plannen met de locatie. Ineke Dimphy Claessens moet niet aan verhuizen denken. "Daar lig ik echt wel eens wakker van."

Ze is al tientallen jaren kunstenaar. "Ik kan het niet laten. Ik houd van verf. Daarmee kan ik doen wat ik wil. Mijn laatste werk gaat daar ook over. Dat is een verzameling verfvlekken op plexiglas. Als je die verfvlekken ziet lijken het wel edelstenen."

Eerst maakte ze schilderijen met mensfiguren. Nu heeft het werk een meer abstracter karakter. Ze wijst op een groot doek dat ze de titel 'Imaginaire Tuin' heeft meegegeven. De laatste tijd verwerkt ze veel roodtinten in de doeken. "Ja, als je ze zo naast elkaar ziet hangen kan ik me voorstellen dat mensen denken dat rood mijn voorkeur heeft."

Ze wijst op een werk in de gang. Daar zie je dat ze oceaankleuren heeft gebruikt. En voor het raam hangt plexiglas met herfsttinten. De zon schijnt er krachtig doorheen en geeft het werk zo extra effect. Ineke Dimphy Claessens varieert in groot en klein werk. Maar je blijft er altijd langer naar kijken.

Meer berichten